30. november 2020
Odeon Jazz Quartet

Konsert med Odeon Jazz Quartet 31. oktober

 SPENNENDE KVARTETT, SPENNENDE RYTMER

Odeon Jazz Quartet

Odeon Jazz Quartet var et nytt bekjentskap i klubben, og det ble en særdeles trivelig kveld. Alle fire har gjestet Nittedal før, men ikke i samme band. De fire er Morten Gunnar Larsen, piano; Børre Frydenlund, banjo, mandola og vokal, Øistein Isachsen, klarinett og Gunnar Gotaas, trombone. Mandola er en mandolin med litt dypere klang.

Morten Gunnar Larsen regnes som ragtime-pianist i verdensklasse. Som undertegnedes bedre halvdel så treffende sa det etterpå; aldri har det vært flere toner i klubbens gamle piano! Han er en vidunderlig pianist som veksler fra det stillferdige og enkle til det teknisk kompliserte og viltre. I tillegg holdt han oss gjestene orientert om hva de spilte og hva slags rytmer de enkelte låtene gikk i. De andre bidrar i høy grad slik at kvartetten byr på veldig spennende musikk fra New Orleans og Sør Amerika.

Odeon Odeon

I første sett fikk vi høre en fin versjon av Wispering, skrevet i 1920. De spilte også Tip it in, en gøyal låt med spennende rytmevariasjoner og en super pianosolo. Veldig bra! Deretter kom en creolsk vals, Miranda. Visstnok med opprinnelse i Venezuela. Morsom låt. Så ble det mer Sør Amerikansk i Wo Irendo ( ? ). Rytmen ble kalt choro og er en forløper til bossa nova og samba. Egentlig ligner den litt på vår tids tango. Vi fikk også høre Music Maestro, en låt Mills Brothers gjorde kjent. Veldig fin melodi med bra sang og ditto pianospill. Etterpå fikk Øistein hovedrollen i Burgundi Street Blues. I starten bare klarinett og piano. Nydelig. Siste låt i settet var Panama, som vekslet mellom creolske rytmer og god gammel New Orleans swing. Bra.

Odeon Odeon

Etter pause fikk vi høre Bola Preta med nesten klassisk piano i starten. Utrolig spennende låt i viltre rytmer. Gøyalt! Maria Elena er en låt fra Mexico, i rumbarytmer. Den var det nok flere som kjente igjen, blant annet fordi mange danseband spiller den. Deretter kom en tango fra Brasil, Garotto. Egentlig nærmest en selvmotsigelse, for tangoen ble jo ”oppfunnet ” i Argentina! Så var det tilbake til røttene i New Orleans i form av Doctor Jazz. Morsom tekst og veldig bra sunget, Børre. Børre sang også en langsom og nydelig blues, Lonesome Road. Her fikk vi også en flott trombonesolo. Etter det kom det oppfordring om ragtime fra salen og bandet ga oss en super utgave av Dicties of 70th Avenue. Skrevet av Ubie Blake som ble nesten 100 år gammel og spilte ragtime-piano som få andre. Morten Gunnar imponerte stort! Som avslutning ga de oss Brasileira med fenomenalt spill og spennende brasilianske rytmer. Publikum svarte med trampeklapp og vi fikk I`ll see you in my dreams som ekstranr.

Odeon

Med det var oktober måned over. 28. november kommer Lucky Seven tilbake til Nittedal.

For styret; Svein Fagersand, tekst og foto